سلام

علاقه مندی من به تولید داستان های مصور با خواندن و سپس ترجمه ی «کمدی منطق» شروع شد. داستان ها را برای مجله ی برهان ریاضی تولید کردم. آنها به گونه ای تاریخ مصور ریاضیات اند بدون پایبندی به تاریخ! آنچه در آنها مهم است جنبه های انسانی چگونگی توسعه ی مفاهیم است نه زمان شکل گیری، «کشف» یا «اختراع آنها». این داستان های مصور با نام مستعار «نادر گمنام» نوشته شده اند بنابراین بسیاری نمی دانند که خالق آنها کیست. اینکه «نادر گمنام» از کجا آمده است را می توانید در یادنامه ای که برای مارتین گاردنر نوشته ام بخوانید: من و مارتین یا مارتین و من .نقاشی های همه ی داستان ها با توضیح و سفارش من توسط سام سلماسی کشیده شده است. همه در برهان آموزش ریاضی به چاپ رسیده اند 

ابن سینا و ریاضیات

ابن سینا و ریاضیات اولین داستان مصور من و شروع همکاری با نقاش کار «سام سلماسی» بود. هنوز پخته نیست و همچنان که خواهید دید بیشتر کار را متن اشغال کرده است نه تصویر

نام دار بی نام

نام دار بی نام داستان «کشف» اعداد گنگ است بدون اینکه نامی از کاشف آنها برده شود. این داستان بیش از هر کدام از کارهای دیگر عدم پایبندی من را به «تاریخ واقعی» نشان می دهد

ریاضیات در سه حرکت

ریاضیات در سه حرکت داستان دکتر محمودیان است و مربع های لاتین.  برای نوشتن آن با دانشگاهی که دکتر محمودیان اولین کنفرانس جدی زندگی علمی خود را در آن شرکت کرده بود تماس گرفتم. آنها علاوه بر پوستر کنفرانس دفترچه ای که شامل اسامی شرکت کننده ها بود را برای من فرستاند و من آنرا به دکتر محمودیان هدیه کردم. چهره ی ایشان در آن لحظه دیدنی بود. نام های روی آن دفترچه کوچک برای ایشان بسیار بیشتر از  نام، هر یک هنوز خاطره ای بود زنده

بی نهایت

بی نهایت را به احترام پرویز شهریاری و براساس چند تا از نوشته های خود او نوشتم

نقطه، خط، رنگ

داستان دکتر بهزاد و حدس معروف به حدس بهزاد که در دو قسمت نقطه، خط، رنگ (1) و نقط، خط، رنگ (2) منتشر شد. شاید این به تعبیری فنی ترین داستان مصوری باشد که نوشتم. برای متصل کردن داستان کودکی دکتر بهزاد  به بزرگسالی او و در نهایت به حدس بهزاد به نوعی مجبور شدم تعبیری شخصی از ریاضیات مربوط به داستان ارایه کنم

جبر بیشتر هر چیز دیگری علاقه و توجه من رو جلب کرده. برای اونها که اون رو بلدن و می دونن مثلا «آ» بعلاوه ی «ب» به توان دو نمی شه «آ» به توان دو بعلاوه ی «ب» به توان دو، درک اینکه چقدر درک جبر برای تازه کارها می تونه سخت باشه خیلی سخته!! خلاصه به هر زبانی که بلد بودم (که تقریبا دو تا می شه) خیلی در مورد جبر نوشته ام و خواهم نوشت 

جای آ چه خالی است

جای آ چه خالی است، سومین نوشته ی از مجموع ای با عنوان مشابه است در باره جبر و اینکه  چیزهایی که به نظر خیلی ساده می رسن چقدر برای یادگیرنده ی تازه کار می تونن پیچیده باشند. مثلا همین جای خالی ناقابل رو در نظر بگیرین. مثلا تو دبستان می نویسن جای خالی بعلاوه ی جای خالی مساوی هفت. بعد انتظار دارین بچه خودش بفهمه که منظور شما هست مثلا ایکس به علاوه ایگرگ مساوی هفت نه مثلا ایکس بعلاوه ی ایکس مساوی هفت. هیچ کی هم به خودش زحمت نمی ده یه سر و سامانی به این جاهای خالی بده 

آ چه ساکت است

آ چه ساکت است، دومین نوشته از مجموعه ای با عنوان مشابه است درباره جبر و اینکه چیزهایی که به نظر خیلی ساده می رسن چقدر برای یادگیرنده ی تازه کار می تونن پیچیده باشند. این کار در کلاس «ساده» رو در نظر بگیرین که از دانش آموز می خواد یه عبارت فارسی رو با نمادها بیان کنه یا برعکس یه عبارت جبری رو به زبان فارسی بنویسه. به نظر تمرین به درد بخور و خوبی می رسه. ولی خوب می تونه بی محتوا ترین تمرین جبری ممکن باشه. اگه کنچکاوین که بدونین چه جوری، «آ چه ساکت است» می تونه شروع مناسبی باشه   

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert